Nov 27, 2014

Låt inte goda idéer vänta!

Man kan säga att kommunfullmäktige är den lokala riksdagen och att kommunstyrelsen är den lokala regeringen. Hur gör vi då för att kunna påverka kommunpolitiken och det som händer i kommunen?

Det är många som vill påverka inom fackföreningsrörelsen, många som har idéer, tankar och förslag till förbättringar. Men ibland är frågan hur. Hur ska vi göra för att lyfta upp våra frågor i olika forum?

Vi har förmånen att på årets Ungdomsforum lyssna till Solange Olame Bayibsa, en 27-årig tjej som nyligen blivit vald till kommunfullmäktiges ordförande i Upplands Bro.

Hon ställer frågan: Vad skulle ni vilja påverka eller förändra i er kommun idag?

Många bra förslag kommer fram och det visar sig att flera av de olika förbättringsområden som nämns rör flera kommuner. Några exempel:

• Nattomsorg för barn.
  • Hbtq-certifiera alla föreningar och ge dem föreningsstöd.
  • Bättre underhåll av vägar.
  • Rätt till heltid.
  • Krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling.

Men hur ska då allt det här betalas? Flera deltagare menar att det är helt nödvändigt att höja skatten för att klara av alla viktiga gemensamma åtaganden.

– Ta ett skadestånd på några miljoner då om det är det som krävs för att stå upp för den svenska modellen, säger en deltagare.

En annan diskussion gäller satsningar på landsbygden.

– Man kan känna då man är utanför städerna att allt fallerar. I stället för att åtgärda problemen sätter man upp varningsskyltar, säger en deltagare.

Deltagarna efterlyser också mer resurser till skolan och fler jobb.

För dem som är politiskt aktiva finns det många olika påverkansmöjligheter. För dem som inte är det så finns det ändå alltid en möjlighet att skriva ett medborgarförslag till kommunfullmäktige.

Den som är politiskt aktiv i en kommun där det finns en S-ledd majoritet kan skriva motioner till arbetarekommunen om frågor som företrädarna bör driva. Det går också bra att skriva motioner till fackliga eller partikongresser. Den som är politiskt aktiv i en borgerligt ledd kommun kan skriva motioner till fullmäktige om de frågor som bör lyftas.

En annan möjlighet är att bilda föreningar, exempelvis socialdemokratiska fackklubbar. Det går att skapa mindre föreningar med ett brett nätverk.

– Får ni en idé, släpp den inte, vänta inte på att någon annan genomför den, genomför den, säger Solange Olame Bayibsa.

Text: Sandra Erlandsson