Nov 27, 2014

Fackliga tänket alltid med

Hur skriver man en motion? Hur många utskott finns det i riksdagen? Varför får man inte klä sig som man vill? Frågorna om riksdagen är många och riksdagsledamöterna Veronica Lindholm och Emilia Töyrä gör sitt bästa för att svara.

Att riksdag och regering är viktiga, det vet alla. Men hur kan unga deltagare på Ungdomsforum påverka dem? Det är den centrala frågan under ett seminarium som de två nyblivna riksdagsledamöterna inleder på ett skojsamt sätt. Deltagarna får gissa saker kring deras ålder, vilket förbund de kommer ifrån, intressen och mycket annat.

– Du har makt som människa, med uppdrag får du mer makt, säger Emilia Töyrä.

Därefter börjar de berätta om grunderna för arbetet i utskotten, att det finns 15 olika utskott, där arbetsmarknadsutskottet är det som flest socialdemokrater vill sitta i. Ett utskott där en facklig bakgrund kan komma väl till pass. De berättar också om hur en motion skrivs och poängterar att riksdagsarbetet inte går så fort, men det löser problem.

De berättar också om något som kallas anciennitetsprincipen, som innebär att ledamöter som suttit längre får vara först med att välja utskott.  Både Emilia Töyrä och Veronica Lindholm sitter i konstitutionsutskottet, som bland annat granskar regeringen och lagstiftningen.

Publiken har många frågor, till exempel om samarbetsvägarna och det parlamentariska läget. Då blir svaret från Veronica Lindholm att det är skönt att det sitter en del gamla rävar i utskotten. Läget i både riksdag, regering och utskotten är problematiskt, det är svårt att få igenom saker. Det är inte lätt att få igenom alla viktiga förslag som kan göra det bättre för unga på arbetsmarknaden.

– Du hör inte en moderat stå och säga att ”vi förespråkar sms-anställningar”, säger en kille i publiken.

– Nej, men du hör dem säga att ”vi behöver mer flexibla anställningsformer”, säger Emilia Töyrä.

Diskussion kommer in på hur viktigt det är med folkbildning, studiecirklar, att skriva insändare, skapa debatt, bilda nätverk och använda sig av varandras kunskap och erfarenhet.

– Dela tips och idéer, se till att ha nytta av varandra, säger Veronica Lindholm.

– Jag och Emilia är båda fackliga. Det tänket har vi alltid med oss, säger Veronica Lindholm.

Text: Anna Norrgran