Nov 28, 2014

De stora visionernas tid är sedan länge övergiven

Makt är temat på årets Ungdomsforum och många av inslagen i programmet handlar om hur vi når det samhälle vill ha. Anton Levein från Elektrikerna blev inspirerad av diskussionerna kring våra visioner och skrev därför ett litet inlägg på temat.

Drivkraften bakom politiken vacklar, tydligheten om vilket samhälle vi vill skapa allt otydligare. Allt ska mätas, grafer skaritas och potentiella utfall ses över innan vi sätter mål.

Jag har alltid fängslats av visioner, av tal som inte är reducerade till sakfrågor som berör kronor och ören. Tal och text som målar upp en bild om ett annat samhälle. Ett möjligt alternativ som vi kan skapa tillsammans.

Det är just detta som gör årets ungdomsforum lite extra viktigt. Med stora gemensamma mål och gemensam styrka så kan vi tillsammans förändra  Sverige till det bättre för oss unga.
Vi unga kan nu börja lyfta de stora frågorna, på riktigt fråga oss själva vilket samhälle vi vill ha och samtidigt fundera över hur vi ska kunna förankra och måla upp våra visioner hos medlemmarna och resten av samhället.

Jag säger inte att det kommer bli lätt. Och vi bär alla ett stort ansvar som vilar på våra axlar. Var och en måste ut ifrån sina egna förutsättningar använda de påverkansmöjligheter som finns i vår makt för att ungdomsmanifestet ska kunna bli verklighet.

Tillsammans kan vi skapa en arbetsmarknad byggd på gemensam trygghet. Arbetsplatser där folk mår bra, där den psykiska ohälsan och trakasserierna är ett minne blott. Ett Sverige där alla tycker att gå till jobbet är det bästa som finns. Där unga får trygga jobb, schyssta löner och behandlas som vuxna. Ett Sverige där en arbetare inte behöver vara orolig hurvida hen kommer hem efter jobbet i en kista.

Det är min vision. Och jag hoppas ni vill vara med och bära den.

Text: Anton Levein

Foto: Privat