Nov 27, 2014

Andrea var rädd för LO-gänget

Det underlättar att driva frågor, många tillsammans. Det berättar Andrea Törnestam från SSU, som berättar om hur unga fackliga kan påverka politiken genom ungdomsförbundet.

Andrea Törnestam en pigg och glad tjej som jobbar som barnskötare och pluggar till förskollärare. Hon är noga med att påpeka att hon är med i Kommunal. Hon sitter i förbundsstyrelsen som studieledare i SSU, Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, som också är LOs ungdomsförbund.

Hon leder ett seminarium om att påverka inom SSU. Övervägande del av deltagarna är SSUare som är fackliga ledare eller fackligt ansvarig i sina distrikt, så hon uppmuntrar dem att ge SSU lite perspektiv när det kommer till arbetsfrågor.
En viktig fråga som hon reder ut är: Hur driver man en motion och driver sin fråga? Andrea Törnestam använder ett pedagogiskt sätt att lära deltagarna hur man skriver en motion och menar att ”Att” och ”därför att” är väldigt viktiga punkter i en motion. Hon använder små lappar som hon har satt på band som några deltagare får.

Philip, en deltagare, får en lapp som det står ”medlem” på som han hänger kring halsen. Philip får en idé, nu får han lära sig hur han ska driva frågan. Vi utgår från att Philip är medlem i SSU Runö som är en SSU-klubb. Han driver frågan där. Han ger sin motion till klubben, som representeras av en annan deltagare med lapp om halsen.

Philip får avslag. Han går då till distriktsårskonferensen, kallad dåk:en, där han också får avslag. Men Philip är envis och ger sig inte, så han skickar in motionen till kongressen, vilket leder till att den tas upp där.

Philip har nu drivit en fråga som ska drivas i kongressen. Man kan alltså driva frågor själv i kongress utan att ha stöd från sitt distrikt. Men det underlättar att driva frågor många tillsammans.

– Nästa SSU-kongress blir 2015 i Västerås och temat är Jämlikhet, säger Andrea Törnestam.

Kongressen ska besluta vad SSU ska driva i dessa avsnitt; antirasism, feminism, ekonomipolitik/klass och hållbarhet.
En annan fråga är: Hur skapar vi kontakt med varandra som fackliga i SSU och gaddar ihop oss när vi skriver fackliga motioner så vi kan vara så många som möjligt på motioner?

– Vi ska ha mer utbildningar, menar en deltagare.

– Vi ska trycka på våra frågor och få fler att förstå att man kan påverka fackligt, säger en annan deltagare.
Tack vare arbetarna har vi SSU. Väldigt få förstår det, menar några deltagare.

– När jag blev fackligt aktiv var jag rädd för LO-gänget. Det var för att jag hade fått en speciell bild av dem och även för att jag inte kunde så mycket. Men jag fick ett väldigt varmt välkomnade, säger Andrea Törnestam.
Det blir ett bra pass där vi får lära oss hur man kan samarbeta över länsgränserna, driva en motion och kanske starta någon form av fackligt närverk. Ett pedagogiskt seminarium, inte så konstigt med tanke på att Andrea Törnestam utbildar sig till förskollärare.

Text: Kiira Lujala-Boman