Nov 27, 2013

Ungdomsforum med begynnande valfeber

– Snart är det val och det är vi som måste göra jobbet, säger Tobias Baudin till de omkring 250 ombuden.

Många händer i luften vittnar om att en stor andel är med för första gången. Ungdomsforum är inlett.

Den stora salen på Runö kursgård är till brädden fylld med deltagare, runt 250 unga fackligt engagerade, vilket är rekord. Ett förväntansfullt sorl, många kära återseenden.

Efter lite inledande information från LO:s ungdomssekreterare Malin Norberg och Marianne Garnelis, lärare på Runö kursgård kommer LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin för att hälsa alla välkomna.

– Jag är född och uppvuxen i Luleå, säger han, skryter lite om hockeylaget och berättar vidare om sin väg in i yrkeslivet.

Utbildad elektriker (spridda applåder i publiken), jobbat på sjukhuset och inom kommunen. Äldre arbetskamrater som uppmanade honom att kliva fram och bli fackligt förtroendevald.

– Jag har funderat kring vårt fackliga uppdrag – vad är det för framtid vi tillsammans kommer att möta? Ni är nutid, men också framtid, säger mannen som så småningom blev vice ordförande i Kommunal.

– Hur såg det ut för över hundra år sedan när vi började bygga upp våra fackliga organisationer?

Tobias Baudin berättar om en tidig facklig aktivist som han kallar Malte. En man som gick från gård till gård, fick bocka och buga, fråga ”har ni ett jobb till mig så jag kan skaffa mat till mina barn”?

Malte och hans vänner blev fler och fler, började prata med varandra, insåg att de var tusentals. En dag reste de sig upp och sa, ”nu får det vara nog, så här kan vi inte ha det”. De bildade fackföreningar, tecknade kollektivavtal, krävde sjukvård för alla, äldreomsorg, förskolor, allmän pension. De bildade ett riktigt arbetareparti, som byggde upp allt detta.

Arbetsgivarsidan sa nej till alla förbättringar men Malte och hans kompisar gav inte upp, inte ens när de mötte kulors motstånd. Skapade ett Sverige som är ett av världens mest jämlika länder.

– Jag tror att Malte vänder sig i sin grav när han ser vad som händer i Sverige. När han ser en välfärd som kapitulerar, en skola som inte håller måttet. Ungdomar som väntar på ett sms för att få jobba, och människor som dör på jobbet, säger Tobias Baudin.

Han är orolig för det stöd som Sverigedemokraterna har i dag. Många LO-medlemmar säger sig vara beredda att rösta på detta rasistiska parti. Det SD står för går helt emot vad arbetarrörelsen står för, inskärper han.

– Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti men jag vägrar tro att alla de LO-medlemmar som säger sig kunna rösta på dem är rasister.

Tobias Baudin menar att det handlar om att människor är oroliga för allt som går åt fel håll, att inte kunna få jobb, att ens föräldrar inte får den omsorg de behöver. Denna oro utgör grogrunden för att Sverigedemokraterna kan gå framåt.

Malin och Marianne. Foto: Linda Håkansson– Men en röst på Sverigedemokraterna löser inte de problem man ser, de röstar med Fredrik Reinfeldt i åtta fall av tio. Om man vill ha ett annat Sverige, en politik för jobb och välfärd, så hoppas jag att man i stället röstar då på ett parti som står för en sådan politik, säger Tobias Baudin.

– Tillsammans ska vi se till att vi får en gammal svetsare till statsminister nästa år, säger Tobias Baudin och förklarar formellt Ungdomsforum 2013 öppnat.

Text: Ingela Hoatson Foto: Linda Håkansson