Nov 28, 2013

Kultur – ett bra sätt att mobilisera

Problematisera! Se rasifieringen! Sluta prata om ”dom andra” för vilka är då ”dom första”? Behrang Miri river ner skratt och applåder när han inspirerar Ungdomsforums deltagare i matsalen strax efter lunch på torsdagen.

– Klassklyftorna i Sverige har ökat, det märker vi även om det finns krafter som inte vill att vi ska prata klass.

Behrang Miri berättar om sig själv, sin uppväxt från flyktingförläggningen i Hagfors till det nuvarande livet som mångsysslare och småbarnspappa.

– Det är kul att kämpa vidare med de frågor mina föräldrar kämpade med i Iran, att kämpa för alla människors lika värde. Kultur är ett bra sätt att mobilisera.

Han tycker att vi håller på att glömma arbetarrörelsens historia, framväxten av sådant som barnavårdscentraler, Folkets hus och parker som gett mötesplatser för alla, ABF som gjort allmänbildningen tillgänglig för alla, folkhögskolorna som demokratiserade utbildningen…

– Ställ inte människor mot människor, det är det som rasismen vill.

Själv är Behrang Miri glad att han fann ett uttryck genom hiphopen. Han frågar publiken hur många som lyssnar på den sortens musik och blir förvånad över hur många händer som höjs i luften, skrattar åt sina egna fördomar då han inte hade väntat sig detta.

– Hiphopen gav mig kunskapen om hur man organiserar, mobiliserar, folkbildar.

Behrang Miri understryker att han tycker att fackföreningsrörelsen är viktig, att han vill se ännu mera organisering. Efter sitt pass, som han avslutar med en freestylerap på olika teman givna av publiken, stannar han kvar och knyter kontakter. Behrang Miri vill mer än gärna komma ut och jobba med fackliga organisationer över hela landet och att han vill vara med och byta regering är ingenting han sticker under stol med.