Nov 14, 2013

Finalister till Årets Fackliga hjältedåd utsedda

Årets fackliga hjältedåd

De åtta finalisterna till Årets Fackliga hjältedåd 2013 är nu utsedda. Läs mer om de nominerade, motiveringarna och vem som nominerat!

Elevmedlemsringarna Handels
Handels elevmedlemsringare; Daniel Söderberg Talebi, Kristofer Öhrn, Helena Forsgren, Veronica Orostica Roa och Maria Lindgren har under fem veckor slitit med att ringa de dryga 2400 elevmedlemmar i Handels som gick ut trean på gymnasiet i våras. De har bland annat informerat om varför det är viktigt att fortsätta som ordinarie medlemmar i facket nu när man ska ut och jobba. De har också hjälpt elevmedlemmar som jobbar i andra branscher att bli medlem i rätt förbund, hjälpt dem som jobbar i handelsbranschen med att få rätt lön samt informerat om kollektivavtal och rättigheter på jobbet. De är verkligen hjältar som gjort skillnad för massor av unga arbetare som genom deras samtal fått en bättre start på arbetslivet!

Nominerad av Daniel Carlstedt
Nominerad av Handels Centrala ungdomskommitté

Jenny Bengtsson, Hotell- och restaurangfacket

Jenny lever för facket och organisering. När Jenny har hållit i en medlemsutbildning tänder hon glöden hos samtliga deltagare.

Hon finns alltid tillgänglig för att bolla idéer eller svara på en fråga. Hon bangar inte för att ta debatten alltid med en ideologisk glöd, alltid på arbetarnas sida. Hon inspirerar mig och många på Stockholm/Gotland att kämpa på och jobba vidare trots att uppgiften känns stor och vi jobbar i motvind. Jag hade inte varit den förtroendeman och organisatör utan stödet och framför allt inspirationen hon ger mig och många andra. Ung, kvinna, stort hjärta och ett ideologisk fundament som står pall för de hårda högervindar som blåser i Sverige – Jenny är min fackliga hjältinna

Nominerad av Johan Östman

Alejandro Caviedes, Kommunal
En kille som brinner för LAS och frågor som rör LAS. Handledare för Om Facket och Om Samhället. Jag har stött på flera personer som gått dessa utbildningar med Alejandro som handledare, och alla har kommit ihåg honom, och bara haft positiva saker att säga. Han är en person som tar rörelsen framåt, sätter bestående, positiva, avtryck i våra unga medlemmar och blivande medlemmar. För mig är det en riktig hjälte!

Nominerad av Patrik Enkvist

Lovisa Englund, Fastighets
En tjej som står upp för de ungas position inom ett stelt och ibland gammeldags förbund.
En tjej som visar att man inte måste vara 50+ för att få igenom förslag på förbättringar och förändringar.
En tjej som visar att Fastighetsanställdas förbund, och facket, har en framtid.

Lovisa brinner för ungdomsfrågorna. Hon är handledare för de tvärfackliga ungkurserna och aktiv i samlingar och annat som sker inom ramen för den tvärfackliga verksamheten. Lovisa är en stark och stridbar tjej. Jobbar många gånger i motvind i ett fack där unga kvinnor är ovanliga, hon vågar ta plats vilket kanske inte alltid är bekvämt. Trots det så kämpar hon vidare för det hon tror på. Att visa att det går att vara aktiv, att det finns plats för alla och att vikten att kämpa mot samma mål är fackets fundament är Lovisas styrka. Alla människors lika värde och rätt ligger Lovisa varmt om hjärtat och den värme hon sprider genom sitt engagemang gör henne till en facklig hjältinna.

Nominerad av Peter Obermuller
Nominerad av Isak Rudberg

Organiseringsgruppen, Kommunal
Jag vill nominera ”organiserarna” i Kommunal och deras ansvariga projektledare Lisa Björck, för deras fantastiska arbete med att ta Kommunal tillbaka till fackföreningens rötter och bygga upp facklig aktivitet från golvet på arbetsplatserna. I en tid då fackföreningen ses mer som en försäkring än en kamporganisation ingjuter de självförtroende, kamp-anda och insikten om att om vi går samman kan vi ådstakomma förändringar bland medlemmarna. De är såklart även en oerhörd inspiration för oss förtroendevalda. Jag är övertygad om att arbetet som Lisa Björck (som leder det förhoppningsvis permanenta)och organiserarna bidrar till en nödvändig förändring och förbättring av det fackliga arbetet

Nominerad av Sanna Tefke

Fanny Berglund, Livs
Livsklubben Danish Crown vill nominera Fanny Berglund till Årets fackliga hjältedåd.

Fanny Berglund står alltid upp för sina egna principer och sina arbetskamrater. Oavsett om en arbetskamrat är sjukskriven, har klämt sig, känner sig lite risig, har lönefrågor eller problem med chefen så har Fanny tid och energi. Fanny lägger också ett privat engagemang för sina arbetskamrater genom att ordna fester där alla arbetskamrater är bjudna. Hon är aktiv på Facebook och förmedlar där både information och energi till sina arbetskamrater.

Fanny backar aldrig för en diskussion och har vid flera tillfällen försvarat grundläggande rättigheter genom att helt enkelt stå upp för arbetskamrater som fått utstå orättvisor.

Fanny och hennes sätt att agera som fackligt förtroendevald har skapat förtroende bland arbetare och ledare. Tack vare hennes engagemang är facket idag en självklar och naturlig del av vår arbetsplats. Organisationsgraden har ökat och medlemmarna känner att facket syns och verkar på ett tillfredsställande sätt. Fanny har engagemanget och modet att förändra och påverka och för detta vill vi nominera henne till ”Årets fackliga hjältedåd”.

Nominerad av Livsklubben Danish Crown

Logentklubben, Transport
Nominering till årets fackliga hjältedåd.

Härmed vill vi från Transportarbetareförbundet nominera Logentklubben på bemanningsföretaget Logent i Norrköping, till årets fackliga hjältedåd.

Förbundets motivering till denna nominering.

Att arbeta för ett bemanningsföretag är och förblir en tuff tillvaro i dagens Sverige. Många av våra kamrater blir utnyttjade, får fel lön och många behandlas allmänt illa av bemanningsföretagen. Utöver detta så har vi inom fackföreningsrörelsen inte tagit vårt ansvar och organiserat dessa arbetsplatser. Tyvärr har vi istället inom facket sagt -det går inte, arbetarna är för rädda, de vill inte organisera sig. Men det finns glädjande nog en fackklubb som kan motbevisa ovanstående, en lokal fackklubb som varje dag gör skillnad för våra kamrater. Det är Logentfackklubben i Norrköping.

Denna fackklubb, som sedan något år, växt fram genom Transports organiseringsarbete, bedriver varje dag ett fackligarbete på arbetsplatsen. De är välorganiserade, de håller ihop, om de inte blir lyssnade på så agerar klubben kollektivt gentemot arbetsgivaren, de visar ett sällan skådad mod och driv för att förbättra medlemmarnas villkor. Förbättringarna de uppnått genom sitt dagliga fackliga arbete kan göras lång. – Korrekta löner, – Ingen ska bli hånad när man sjukanmäler sig, – Korrekta anställningsformer etc.

Men framförallt så har de bevisat en sak, de har visat att det går att organisera arbetare på bemanningsföretag. Bara i år så har denna fackklubb växt med 88 medlemmar till att idag omfattas av minst 169 medlemmar, vid start så var enbart ett 10-tal medlemmar i facket, medelåldern på medlemmarna i klubben är ca 25 år!

Detta är för Transportarbetareförbundet ett fackligt hjältedåd!

Klubbordförande är Lars Karlsson.

Nominerad av Nicklas Mattsson

Robert Roos, IF Metall
Robert 100% engagemang fick mig att inse vikten av facket och det fackliga arbetet. Varje dag tänder Robert intresset och får både unga och gamla att inse vad det innebär, alltså tyngden av facket, tyngden av vad som händer om vi INTE gör det tillsammans. Vad som faktiskt händer om vi tillsammans gör något. När han talar, skriver eller föreläser ser man inte bara hans glöd i ögonen, man känner den, man hör den och glöden för vidare till dem som läser, ser eller hör de hans gör. Han är min fackliga hjälte 2013, för han VILL, KAN och han för det vidare på ett sett som ingen annan. Han är en sann hjälte! Gör Robert till årets hjälte. För han är inte bara min hjälte utan många andras hjälte med !

Nominerad av Emma Frisk