Nov 28, 2013

Allt går för den som tar sig tid

Bemanningsbranschen har av många ansetts närmast omöjlig att organisera men Logentklubben från Transport i Norrköping har visat att det inte är så. Nu prisas de för Årets fackliga hjältedåd.

– Det här visar att, visst, det är tungt att jobba fackligt på bemanningsföretag men det går bara man lägger ner tiden, säger Niklas Malmström, representant för klubben och den som tar emot priset å klubbens vägnar.

Intervjuad på scenen, tillsammans med de andra finalisterna, blir han ombedd av Behrang Miri att förklara varför man ska vara med i facket.

– Vill du ha semester? Vill du ha högre lön nästa år? Vill du vara med och bestämma på din arbetsplats? Vill du kunna jobba åtta timmar utan att vara helt slut när du kommer hem, och kunna spela in rapmusik sen?

– Ah, jag vill bli medlem, replikerar Behrang Miri snabbt.

Priset är en statyett, en tavla (”den kan ni kanske hänga på er arbetsplats” säger prisutdelaren Tobias Baudin), resa för sex personer med Arbetarrörelsens båt.

– Och kanske det bästa priset. Den 3 december ska jag komma till er arbetsplats med smörgåstårta så det räcker till er allihop, säger Tobias Baudin medan salen står upp och applåderar årets hjältedåd.

Niclas Malmström tackar och betonar att detta inte är ett jobb han gjort själv.

– Det är något som hela klubbstyrelsen och alla medlemmar har kämpat för, säger han och tackar också Transport, som trodde på idén från början.

Juryns motivering till vinsten lyder:

Att vara anställd vid ett bemanningsföretag i dagens Sverige innebär en tuff tillvaro. Många arbetstagare far väldigt illa och den fackliga närvaron är många gånger påtagligt frånvarande. På Logent har de anställda lyckats bevisa att det går att förändra. Det går att bedriva framgångsrikt fackligt arbete även inom bemanningsbranschen. På ett år har medlemsantalet fördubblats och det råder inget tvivel på den fackliga kampviljan. De håller ihop och agerar tillsammans mot arbetsgivaren vilket har gett stora framgångar när det handlar om korrekta löner, anställningsformer och förbättring av arbetsmiljön. Logentklubben har genom sitt framgångsrika organiseringsarbete på ett bemanningsföretag verkligen gjort skillnad. Inte bara för deanställda på Logent. De har också visat resten av fackförenings-rörelsen att det är möjligt att lyckas med det omöjliga.

Niclas Malmström. Foto: Linda Håkansson