Nov 2, 2014

Välkommen!

Efter valet i september är det dags för nya tag. LOs nya fackliga ungdomsmanifest mejslades fram under Ungdomsforum 2013. Deltagarna gjorde då ett stålande jobb med att hitta sakliga och konkreta facklig-politiska frågor och problem som måste lösas för att unga på arbetsmarknaden ska få det bättre. Uppgiften för Ungdomsforum 2014 är att hitta sätt att förverkliga våra visioner. Tillsammans och var för sig. Hur gör man? Vad behöver man? Vilka nätverk har jag? Hur använder jag min plattform? Hur kan vi hjälpas åt?

Om Ungdomsforum

Ungdomsforum firar i år 10 år och har under åren etablerat sig som en viktig och populär tvärfacklig arena. Arrangemanget görs i samverkan med Runöskolan och bygger på alla LO-förbundens närvaro. under tre dagar träffas unga fackliga för att prata politik, utbyta erfarenheter och lyssna till inspirerande föreläsningar. Det är högt tempo på aktiviteterna och många skratt utlovas. Temat för 2014 är Makt. Hur tar vi makten över våra frågor och hur använder vi den makten för att förverkliga våra visioner? Hur får vi kraven vi ställer i vårt fackliga ungdomsmanifest att bli verklighet?

Målgrupp

Tanken är att efter avslutat Ungdomsforum ska du som deltagare tillsammans med dina kamrater lokalt, regionalt och centralt driva processen för att förverkliga vårt fackliga ungdomsmanifest. Det innebär att du som deltagare behöver ha en befintlig plattform där du kan arbeta med frågorna. Du ska vara fackligt eller partipolitiskt förtroendevald på arbetsplatsen, i avdelningen, i regionen, centralt eller lokalt. Du behöver vara drivande, intresserad och kreativ. Du som deltagare ska vara under 30 år och aktiv medlem i något av LO-förbunden.

Praktiskt anmälningsförfarande

Det är respektive förbund som utser sina deltagare och står för deltagaravgiften som är 5 500 kronor. I det ingår transfer tur och retur från Stockholm till Runö, mat och logi samt alla aktiviteter och föreläsningar. Alla skratt, nya vänner och fantastiska minnen ingår också.

Vi kommer att vara cirka 220 deltagare som träffas med start den 26 november på förmiddagen. Forumet avslutas den 28 november på eftermiddagen. Information om exakta tider, resor och annat kommer i den bekräftelse som skickas ut till de deltagare som kommer att få åka.

Intresserad?

Känner du att detta är något för dig? Skicka bifogad intresseanmälan till ditt förbund senast den 17 oktober. Adress hittar du på anmälningsblanketten. Går gärna in på www.lo.se/ung och titta runt. Där hittar du bland annat det fackliga ungdomsmanifestet som forumet kommer att handla om.

Mer information om Ungdomsforum kan du få av LOs ungdomssekreterare Malin Djuse. Henne når du via e-post malin.norberg@lo.se eller på telefon 070-382 25 88.

Varmt välkommen till Ungdomsforum 2014!

Anmälningsblankett till Ungdomsforum 2014 hittar du här: » Inbjudan Uforum 2014 «