Okt 1, 2014

Årets Fackliga Hjältedåd

Vinnare av LOs pris för årets fackliga hjältedåd 2014 är Mathias Westbrand Emilsson från Hotell- och restaurangfacket. Han prisas för sitt mod att säga ifrån offentligt mot en arbetsgivare som ville få honom att ”provjobba” utan lön.

– Det är den fackliga kraften tillsammans som gör det, betonar vinnaren själv strax efter att han fått ta emot priset.

Mathias Westbrand Emilsson säger att han är jättetacksam men:

– Det är inte ensam som jag vinner utan det är vi tillsammans som har vunnit. Det var inte just att jag sa nej till en arbetsgivare, utan att vi alla sa ifrån.

Dessa ord får de redan dånande applåderna från publiken i Stora hallen på Runö att öka än mer.

Numera jobbar Mathias Westbrand Emilsson som servitör och bartender på ett hotell i Umeå. Han är på Ungdomsforum för första gången och tycker att dagens seminarier varit jättebra, framför allt det lösningsfokuserade upplägget.

– Av dessa fyra extremt värdiga finalister har vi tvingats välja en, säger prisutdelaren Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, innan han avslöjar vinnaren.

Han vill också hylla alla som varje dag tar kampen i det tysta. Även om en individ får priset, lyfts alltså kollektivets styrka fram på många sätt denna kväll.

Strax dessförinnan har de fyra finalisterna gjort entré genom en tjusig stjärnkuliss med hollywoodmässig inramning.

De hyllas också av kvällens konferencier Reband Raza, som själv fick priset 2009 för sitt arbete med integrationsfrågor och skolinformation som företrädare för Handels.

Juryn, bestående av Tobias Baudin, LO, Ellinor Eriksson, SSU och Helén Pettersson, ABF, motiverar sitt val av vinnare så här:

Att unga utnyttjas av arbetsgivare är inget nytt. Mathias visade ett stort mod när han offentligt gick ut och berättade sin historia. Med risk för sin egen framtida försörjning vägrade Mathias att låta sig utnyttjas. Rakryggad och stolt tog han tillvara på den makt han hade och lät den växa viralt. Den spred sig som en löpeld genom landet och skapade debatt under lång tid. Det är inte bara dagens unga som ska tacka Mathias för hans mod utan även kommande generation unga arbetare.

Mathias Westbrand Emilsson . Foto: Linda Håkansson

Grattis till finalplatserna!

panel2-snurra-2014

Av 62 nominerade fackliga hjältar är fyra uttagna till final. Juryns arbete har varit extra svårt i år. Temat på årets Ungdomsforum är Makt, och under ett valår som detta är det svårt att inte hitta kopplingar till temat på i stort sett alla nominerade. Många har gjort fantastiska insatser och alla är värda att bli uppmärksammade. Men. Efter noga övervägande är nu juryn överens om att dessa fyra är årets finalister.

De unga kongressombuden på IF Metalls kongress
För deras organiserade arbete vid kongressen för att lyfta ungas perspektiv och flytta fram inflytandet för yngre i förbundet.

Emmelie Renlund från Byggnads
Genom ett strategiskt arbete från unga inom Byggnads har Emmelie tagit plats i Byggnads förbundsstyrelse. Hon är den första kvinna som kommit in på förtroendeuppdrag i styrelsen.

LUKEN i Umeå
Den lokala ungdomskommittén i Umeå har tillsammans lyft den fackliga verksamheten i Umeå till en ny nivå. Genom att samarbeta tvärfackligt och sett över förbundsgränserna har de lyckats få den fackliga ungdomsverksamheten att blomstra.

Mathias Westbrand – Emilsson från Hotell- och restaurangfacket
För sitt mod att lyfta fram problematiken om att tvingas provjobba gratis. Torts att han riskerade framtida möjligheter till jobb inom sin bransch valde Mattias att gå ut i media om sin situation.

Under festmiddagen på torsdagen den 27 november kommer priset till vinnaren att delas ut av LOs förste vice ordförande Tobias Baudin.